Olešničtí žáci odchází na střední školy připraveni (patří k nejlepším)

14 Únor 2024

Snahou všech učitelů ve spolupráci s rodiči je od prvního do devátého ročníku základní školy dosáhnout co nejlepšího výsledku vzdělávání. Tato snaha je jistě u všech škol a měřítko, jaký je výsledek jejich snažení, se hledá těžce.

Jistou mírou hodnocení může být srovnání výsledků žáků různých škol v okresních a krajských kolech olympiád z různých předmětů. Nicméně tam jde o srovnání vítězů školních kol, tedy srovnání těch nejlepších. A zde si naši žáci vedou každoročně velmi dobře.

Celkové měřitelné srovnání celého populačního ročníku existuje vlastně jen ve formě celostátních přijímacích zkoušek z českého jazyka a matematiky. Ty by měly vycházet z ověření znalostí z Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy.

Na testy z matematiky a českého jazyka připravují své deváťáky všechny školy, nicméně také celá řada komerčních společností. Testy a příprava na ně jsou předmětem jejich podnikatelského záměru. Těmto společnostem jsou rodiče za přípravu k testům ve snaze zajistit úspěch svých dětí ochotni vydávat tisíce.  K tomuto systému mohu mít a mám výhrady.

Přes tyto výhrady však musím uznat, že státní přijímací zkoušky na střední školy z českého jazyka a matematiky a jejich výsledky jsou jedinou možností srovnání celého ročníku a škol. Data a výsledky za školu zjistíme, nicméně díky novinářům Deníku jsme se dozvěděli srovnání škol v okresech, a to dokonce za několik roků trvání státních přijímaček (2017-2023).  Doposud jsme znali pouze dílčí výsledky za jednotlivé roky naší školy a srovnání s průměrem republiky. Zde byly výsledky našich žáků vždy nad tímto průměrem.

Překvapivé a pro školu veskrze pozitivní zjištění je umístění naší školy v rámci okresu Blansko. Nikdy jsem nepochyboval, že naši učitelé odvádí velmi dobrou práci. Že jsou odborně zdatným kolektivem a že se díky nim dostává našim žákům kvalitního vzdělání. Přesto zařazení mezi ty úplně nejlepší z 55 škol okresu je i pro mne a naše učitele do jisté míry překvapení, protože jsme se k výsledkům srovnání škol u přijímacího řízení z českého jazyka a matematiky nedostali. Tedy až doposud, díky novinářům Deníku.

Rodičům žáků, kteří přihlásili své děti k docházce v ZŠ Olešnice, je i přiložený článek z Deníku potvrzením, že se naše škola za svoji práci a péči o své žáky rozhodně nemusí stydět. Jsem přesvědčen, že obdobného srovnaní by naše škola dosáhla vedle českého jazyka a matematiky i v jiných předmětech, pokud by byly součástí celostátního testování.

Za spolupráci rodičů a především za práci mých kolegů v pedagogickém sboru ZŠ Olešnice děkuji. Výsledky hovoří za vše.

 

                                                                                                                                              PaedDr. Zdeněk Peša, ředitel ZŠ a MŠ města Olešnice