CO NOSÍ NAŠI ŽÁCI NA ZÁDECH

25 Leden 2024

Na nedávném setkání zástupců rodičů s vedením školy byla diskutována otázka hmotnosti tašek žáků a hmotnost školních pomůcek, učebnic a sešitů.

Protože jistě není zájmem školy, aby žáci přenášeli den co den všechny učebnice a sešity sem a tam, ale aby byli připraveni na výuku podle rozvrhu, proběhla provozní porada s vyučujícími.

Ti byli vyzváni, aby co nejvíce odlehčili taškám dětí např. tím, že část učebnic, atlasů atp. bude ve škole a aby dbali na to, že si žáci pomůcky, sešity a učebnice budou nosit podle rozvrhu hodin.

V přípravě školních pomůcek a potřeb do tašky dle rozvrhu mohou nejvíce napomoci a často pomáhají, zvláště pak na 1. stupni školy, právě rodiče.

Třídní učitelé provedli měření hmotnosti tašek žáků ve třídě a hmotnosti pomůcek, sešitů a učebnic dle rozvrhu v tom dni, kdy jich bylo třeba nejvíce. Velkou proměnnou byl obsah pouzder s tužkami, pastelkami atp. Hmotnost se výrazně lišila od 0,3 kg – 1,2 kg. Přitom skutečné využití v hodinách najde z obsahu pouzdra jen velmi malá část.

Také hmotnost samotných tašek (školních batohů) se výrazně lišila (0,8 – 1,5 kg).

Přesto se povedlo zjistit velmi zajímavá data, když se mohlo pracovat s těmito údaji: Jaká je celková hmotnost tašky žáka, jaká je z toho hmotnost školních potřeb dle rozvrhu a jaká je v obsahu tašky hmotnost samotné tašky a ostatních věcí, jako např. svačina, lahve s pitím atp.

Tyto údaje byly za třídu zprůměrovány a hodnoty dány do tabulky pro srovnání tříd a ročníků.

Nejmarkantnější byly ovšem rozdíly mezi hmotností nejlehčí a nejtěžší tašky žáků jedné třídy, když nejlehčí taška obsahovala všechny pomůcky, sešity a učebnice dle rozvrhu daného dne.

Ty nejtěžší tašky obsahovaly pro žáka či žákyni pro ně patrně nezbytný obsah. Tedy veškeré učivo (takto nic nezapomenu) a spoustu dalších „důležitých“ věcí jako kovové láhve s pitím, svítilny, power banky, dámské parfémy, tři řady neořezaných pastelek v pouzdře atp.(co kdybych je potřeboval/a).

Proto prosím, až se budeme zamýšlet nad těžkými taškami našich žáků, zamysleme se také nad tímto článkem a přiloženou tabulkou.

Vyučující se budou snažit, aby si žáci nemuseli do tašek vkládat více učebních pomůcek, sešitů a učebnic, než kolik je jich podle rozvrhu třeba. Rodiče pak prosím, aby nepřestali sledovat především u žáků druhého stupně školy, zda je opravdu nutné, aby jejich záda měla i o 5-6 kg větší zátěž, než jakou nosí jejich spolužák ve třídě.

 

PaedDr. Zdeněk Peša, ředitel školy