INFORMACE O OBNOVENÍ OSOBNÍ PŘÍTOMNOSTI ŽÁKŮ 2. STUPNĚ OD 8. ČERVNA 2020 VE ŠKOLE A JEJÍCH PODMÍNKÁCH

1 Červen 2020

Základní škola a mateřská škola města Olešnice, příspěvková organizace

 

INFORMACE O OBNOVENÍ OSOBNÍ PŘÍTOMNOSTI ŽÁKŮ 2. STUPNĚ

OD 8. ČERVNA 2020 VE ŠKOLE A JEJÍCH PODMÍNKÁCH

zástupce statutárního orgánu školy informuje zákonné zástupce žáků o možnosti účastnit se vzdělávacích aktivit, o níže uvedených souvislostech spojených s jejich organizací a dále také o termínu pro vyjádření jejich zájmu o účast na vzdělávacích aktivitách či přípravě.

Zákonný zástupce je povinen vyjádřit závazný zájem o docházku do školy Písemnou přihláškou (ke stažení na webu školy) do 4.6.2020 12,00 hod poštou, osobně v kanceláři, nebo e-mailem s podpisem zákonného zástupce žáka. Podepsaný formulář čestného prohlášení se seznámením (ke stažení na webu školy) může odevzdat žák až v den nástupu 8.6.2020.

Informace stanoví pouze ty provozní podmínky, které se liší (či jsou stanoveny nad rámec) od standardních podmínek vyplývajících ze školských, hygienických, pracovněprávních a dalších předpisů. Vychází z metodického pokynu MŠMT ČR.

I. ORGANIZACE VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT A DALŠÍ SOUVISLOSTI

Při stanovení organizačních, technických a personálních možností školy při obnovení osobní přítomnosti žáků ve škole vychází zástupce statutárního orgánu školy z vyjádřeného zájmu zákonných zástupců žáků.

Základní škola zajišťuje vzdělávací aktivity dle doporučení Ministerstva školství. Vzdělávací aktivity se realizují pro skupiny žáků, které budou tvořeny žáky jednoho ročníku. Maximální počet žáků ve skupině je 15. Vždy musí být splněny podmínky: jeden žák v lavici s rozestupy mezi lavicemi (viz. níže - část Ve třídě). O zařazení žáků do skupin rozhoduje zástupce statutárního orgánu školy.

Vzdělávací aktivity žáků

Základní škola zajišťuje vzdělávací aktivity pro kmenové žáky své školy, kteří zde plní povinnou školní docházku.

Vzdělávací aktivity jsou organizovány pravidelně každý pracovní den.

Je zcela v kompetenci zástupce statutárního orgánu školy rozhodnout o tom, jaké vzdělávací a zájmové aktivity a v jakém rozsahu budou realizovány. Vzdělávací aktivity probíhají pouze v rozsahu 8,00-12,30 hod. Cílem je zajistit vzdělávání žáků v obsahu, který škola realizuje v rámci vzdělávání na dálku. Obsah vzdělávání vychází ze vzdělávacího obsahu ŠVP školy. Jedná se především o hlavní vzdělávací obsah, který je žákům zadáván i formou vzdělávání na dálku.

Obsah a forma všech vzdělávacích a zájmových aktivit je zvolena tak, aby byla zajištěna hygienická a epidemiologická opatření.

Hodnocení je nedílnou součástí procesu vzdělávání a zejména formativní hodnocení významným způsobem ovlivňuje jeho kvalitu a dosažené výsledky. Žákům je poskytována srozumitelná a účinná zpětná vazba k dosahování pokroku.

Výuka tělesné výchovy v běžné podobě není možná.

Doporučeno je zařazení pohybových chvilek na protažení a relaxaci a možné jsou i aktivity mimo areál školy.

 

II. PROVOZNÍ DOBA ŠKOLY

Začátek a konec vzdělávacích aktivit během dne stanoví zástupce statutárního orgánu školy. Provoz je stanoven od 8,00 hod do 12,30 hod.

III. ZPŮSOB PŘEDÁVÁNÍ, VYZVEDÁVÁNÍ A OMLOUVÁNÍ ŽÁKŮ

  1. vchází do budovy vchodem od skleníku v době 7,30 - 7,55 hod. Po bezkontaktním změření tělesné teploty odchází bez zbytečného odkladu přímo do učebny určené jeho výchovné skupině. Po dopoledním provozu odchází žák samostatně.

Zákonný zástupce omlouvá žáka z docházky ve výchovné skupině předem (písemně, telefonicky), nejpozději do 8,00 hod. toho dne, kdy žák chybí.

Škola vede evidenci o docházce žáků do skupin. V případě nepřítomnosti žáka delší než 3 dny, žádá škola informaci od zákonného zástupce o důvodech nepřítomnosti a o tom, zda bude žák nadále do skupiny docházet.

 

IV. PROVOZ ŠKOLY A HYGIENICKÁ OPATŘENÍ

a) Cesta do školy a ze školy

Při cestě do školy a ze školy se na žáky vztahují obecná pravidla chování stanovená krizovými opatřeními.

b) Příchod ke škole a pohyb před školou

Dodržení odstupů 2 metry v souladu s krizovými nebo mimořádnými opatřeními (není tedy nutné např. u doprovodu žáka/členů společné domácnosti).

Pohyb žáků před vstupem do školy je organizován následovně:

  • Žáci se před školou neshromažďují, přicházejí v době od 7,30 do 7,55 hod. Olešničtí v době od 7,40 – 7,55 hod. Dojíždějící ihned po dojezdu autobusu. Všechny osoby s odstupy 2 metry v souladu s krizovými nebo mimořádnými opatřeními. Pro všechny osoby nacházející se před školou platí povinnost zakrytí úst a nosu.

c) Vstup do budovy školy

  • Vstup do budovy školy je umožněn pouze žákům.

  • Pedagogové po vstupu žáka dohlédnou na chodbách, aby nedocházelo ke kontaktu mezi skupinami.

  • Všichni žáci i zaměstnanci školy nosí v prostorách školy roušky.

  • Každý žák bude mít s sebou na den minimálně 2 roušky a sáček na uložení roušky.

  • Škola vymezí prostory, ve kterých se žáci mohou pohybovat.

  • Žák je povinen dodržovat stanovená hygienická pravidla; jejich opakované nedodržování, po prokazatelném upozornění zákonného zástupce žáka, je důvodem k nevpuštění žáka do školy, resp. k vyřazení žáka ze skupiny či přípravy.

  • Provoz v šatnách není organizován, aby nedošlo k setkávání žáků různých skupin.

  • Pedagogové jednotlivých výchovných skupin určí v učebně místo k odložení svrchního oděvu a přezutí.

     

    d) V budově školy

  • Přesuny skupin žáků, pohyb na chodbách, návštěva toalet či společných prostor jsou organizovány tak, aby byly minimalizovány kontakty jak mezi skupinami, tak jednotlivci včetně zaměstnanců školy.

  • Při přesunech jsou dodržovány odstupy 2 metry vždy, když je to možné (nejméně 1,5 metru).

  • Ve společných a venkovních prostorách se mohou žáci pohybovat pouze se souhlasem vyučujícího a organizovaně.

  • Toalety jsou vybaveny tekoucí pitnou vodou, mýdlem v dávkovači, nádobou na dezinfekci a jejím dávkovačem a jednorázovými papírovými ručníky pro bezpečné osušení rukou.

  • Úklid a dezinfekce toalet probíhá minimálně jednou denně.

  • Škola zajistí ve spolupráci se zřizovatelem dostatečné množství dezinfekce.

  • Nádoby na dezinfekci s dávkovačem a jednorázové papírové ubrousky pro bezpečné osušení rukou jsou umístěny u umyvadel, před vstupem do školní jídelny a u umyvadla v místnosti určené pro izolaci osoby s podezřením na nákazu COVID 19.

  • Dezinfekční prostředky na ruce jsou přidělovány do tříd.

  • Časté větrání je zásadním preventivním faktorem (minimálně jednou za hodinu po dobu 5 min).

  • Úklidový personál je informován a poučen o hygienických zásadách a o potřebě čištění a dezinfekce povrchů a předmětů.

  • Důkladné čištění všech místností, ve kterých se žáci, pedagogové a další pracovníci školy nacházejí, se provádí nejméně jednou denně.

  • Dezinfekce povrchů nebo předmětů, které používá zvláště velký počet lidí, se provádí několikrát denně (např. kliky dveří, spínače světla, klávesnice a počítačové myši, místa k sezení ve společných prostorách).

  • Odpadkové koše se kontrolují průběžně; vyprázdněny musí být minimálně jednou denně.

     

    e) Ve třídě

  • Neprodleně po přezutí, po příchodu do třídy, musí každý použít dezinfekci na ruce, po předchozím umytí rukou (důkladně 20 až 30 sekund vodou a tekutým mýdlem).

  • Složení skupin žáků se stanoví předem. Nepřípustné jsou změny ve složení skupiny žáků.

  • Maximální počet žáků ve skupině žáků je 15 s tím, že je nezbytné dodržet zásadu jeden žák v lavici ve třídě.

  • Také v průběhu pobytu ve třídě musí žáci i pedagogičtí pracovníci nosit roušku, protože je z prostorových důvodů učebny nemožné zachovat rozestupy nejméně 1,5 metru.

  • Při výměně si každý žák použitou roušku ukládá do sáčku.

  • Žáci si po každém vzdělávacím bloku vydezinfikují nebo umyjí ruce ve své třídě.

  • V každé třídě se minimálně jednou za hodinu po dobu 5 min. větrá.

  • Škola vede evidenci o docházce žáků do školy.

     

    f) Při podezření na možné příznaky COVID-19

    Nikdo s příznaky infekce dýchacích cest, které by mohly odpovídat známým příznakům COVID-19 (zvýšená tělesná teplota, kašel, náhlá ztráta chuti a čichu, jiný příznak akutní infekce dýchacích cest), nesmí do školy vstoupit.

    Pokud žák vykazuje některý z možných příznaků COVID-19, musí být umístěn do samostatné místnosti a musí být kontaktován zákonný zástupce žáka s ohledem na okamžité vyzvednutí žáka. Ostatní žáky je pak vhodné umístit do jiné místnosti nebo změnit aktivitu na pobyt venku s povinným nošením roušky, dokud není známý zdravotní stav indisponovaného žáka.

    Pokud se u zaměstnance školy příznaky objeví v průběhu práce, resp. vyučování, školu opustí v nejkratším možném čase s použitím roušky a požadovaného odstupu. Žáky je pak vhodné umístit do jiné místnosti nebo změnit aktivitu na pobyt venku s povinným nošením roušky, dokud není znám zdravotní stav indisponovaného zaměstnance školy.

    g) Rámcová pravidla pro poskytování školního stravování v zařízení školního stravování

    Školní stravování - vydávání obědů je zajištěno dle níže uvedených pravidel:

  • Předem objednaná jídla, nejpozději den předen, vydává personál včetně čistých příborů. Strávníci si sami jídlo a pití nenabírají a neberou si ani příbory.

  • V jídelně se při výdeji jídla nesmí potkávat žáci z různých skupin žáků. Při stravování jsou zajištěny rozestupy min. 1,5 metru. Zajištěny jsou časové rozestupy mezi jednotlivými skupinami.

  • Rouška se odkládá pouze při samotné konzumaci jídla a pití, a to do vlastního sáčku.

  • Před vstupem do jídelny si každý žák umyje ruce či použije dezinfekci na ruce.

  • Jinak se dodržují zvýšenou měrou běžná hygienická pravidla.

     

    h) Osoby s rizikovými faktory

    Ministerstvo zdravotnictví stanovilo následující rizikové faktory:

  • Věk nad 65 let s přidruženými chronickými chorobami.

  • Chronické onemocnění plic (zahrnuje i středně závažné a závažné astma bronchiale) s dlouhodobou systémovou farmakologickou léčbou.

  • Onemocnění srdce a/nebo velkých cév s dlouhodobou systémovou farmakologickou léčbou např. hypertenze.

  • Porucha imunitního systému, např.

    • při imunosupresivní léčbě (steroidy, HIV apod.),

    • při protinádorové léčbě,

    • po transplantaci solidních orgánů a/nebo kostní dřeně,

  • Těžká obezita (BMI nad 40 kg/m2).

  • Farmakologicky léčený diabetes mellitus.

  • Chronické onemocnění ledvin vyžadující dočasnou nebo trvalou podporu/náhradu funkce ledvin (dialýza).

  • Onemocnění jater (primární nebo sekundární).

  •  

    i) Doporučení pro případ, že žák patří do rizikové skupiny

    Do rizikové skupiny patří žák, který osobně naplňuje alespoň jeden bod (2-8) uvedený výše nebo pokud některý z bodů naplňuje jakákoliv osoba, která s ním žije ve společné domácnosti.

    Doporučuje se, aby zákonní zástupci zvážili tyto rizikové faktory. To v případě, pokud žák nebo jakákoliv osoba, která s ním žije ve společné domácnosti, patří do rizikové skupiny. Následně, aby rozhodli o účasti žáka na vzdělávacích aktivitách s tímto vědomím.

    V. POVINNOST PODEPSAT ČESTNÉ PROHLÁŠENÍ A SEZNÁMENÍ (viz příloha)

    Nejpozději při prvním vstupu do školy předloží zákonný zástupce prostřednictvím žáka toto prohlášení, které je možné podepsat před vstupem do školy. Formulář obsahuje:

  • písemné seznámení s vymezením rizikových skupin stanovených Ministerstvem zdravotnictví,

  • písemné čestné prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění (např. horečka, kašel, dušnost, náhlá ztráta chuti a čichu apod.).

     

    Pokud zákonný zástupce tyto dokumenty nepodepíše, nebude žákovi osobní účast ve škole umožněna.

    V Olešnici dne: 1. června 2020

    Vladimír Hél

    Zástupce statutárního orgánu ZŠ a MŠ města Olešnice